emma navine

mamma till världens bästa William ♥

Julkortsfotografering part 1 och 2

Kategori: Allmänt

Part 1 - igår.

Mulet och mörkt ute: jag hade inte en sportslig chans att ta kort inomhus, utan att behöva använda mig av den värdelösa inbyggda blixten på min systemkamera. Iallafall inte en bit in i rummet, och med den mörka bakgrund jag planerade att använda mig av. Men för att uppnå ett någorlunda ljusinsläpp så la jag ut ett vitt lakan på dubbelsängen som står alldeles intill ett fönster. Tog av pojken kläderna och satte på honom tomteluvan och började fota.

Insåg ganska snart att det skulle krävas cirka 100 kort för att få 1 bra. Grabben är mer vild än tam. Han ålade mest bara runt, för att inte tala om de få millisekunderna man har på sig att ta ett kort innan han har hunnit tagit av sig tomteluvan. Sedan intresserade han sig mer för att slita i snoppen än att titta på mig. Men det faktum att han var påväg att rulla utanför sängen ett flertal gånger gjorde att jag gav upp den idén...

Part 2 - idag.

Idag var det ljusare ute, så jag satte genast igång. Sköt bort vardagsrumsbordet från mattan och drog mattan intill väggen jag ville använda mig av. Bara detta var ett projekt eftersom jag fick "hjälp" av William.

Ställde dit tomten. Tog fram ett par inslagna julklappar och la bredvid. Konstaterade att jag hade okrossbara julgranskulor - perfekt! Dom kan han ju leka med... tog på grabben tomtedressen och mössan och placerade honom på mattan, bredvid tomten.

Julgranskulorna var kul tills han insåg att de inte gick att äta. Tomten välte han, och den där mössan var mer av än på. Julklapparna jag hade lagt ut får jag nog slå om, för julklappspapperet är både fuktskadat och trasigt.

Tills jag kom på att jag hade köpt sockerfria pepparkakor! Tänkte att, då sitter han ju åtminstone still... en stund... Sprang och hämtade en som han fick mumsa på, men då var ju problemet att jag inte fick någon som helst kontakt med honom istället. När pepparkakan var uppäten, eller ja, uppäten och uppäten: När pepparkakan hade lösts upp av all saliv och pojken, samt dressen, var täckt av en brun gegga började jag städa undan.

Och det var väl ungefär då jag bestämde mig för att köpa julkort på ICA istället.

Det är rart med barn!!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: